joi, 22 iunie 2017

Rwanda - Țara celor o mie de coline și... a celor o mie de nuanțe de verde









Rwanda și Uganda fac parte, alături de Kenya, din grupul țărilor din estul Africii pentru care se oferă viză comună. Fusesem în Kenya în vacanța de iarnă și ne doream să ajungem și în celelalte două țări pentru a ne face o idee mai clară despre această parte a continentului. 

S-a stabilit și data plecarii-30 mai, primul zbor cu British Airways. Cu vreo 4 zile înaine a fost anunțată greva controlorilor de trafic aerian români pentru 30 mai, ora 9 (noi urma să decolăm la 8.35) și... cu 2 zile înainte întregul sistem informatic al BA s-a prăbușit (un accident fără precedent în istoria companiei). Cu toate acestea am plecat, chiar în data de 30 mai, chiar cu British Airways!!!


Astfel am început vacanța în Africa cu o zi la... Londra😊
Nu eram pentru prima dată în orașul de pe Tamisa dar ne-a făcut plăcere să revedem principalele obiective. Am luat-o încet la pas plecând din Oxford Circus, am străbătut Oxford Street (nu pentru shopping...), am făcut dreapta și ne-am întors spre Bukingham Palace, ne-am bucurat puțin de parcurile din jur, apoi am ajuns la Parlament, cu celebrul său ceas și am admirat London Eye de pe podul din vecinătate.



Scurtă plimbare prin Londra


Spre seară ne-am întors la aeroport pregătiți pentru zborul următor, cu destinația Amsterdam,unde urma să innoptăm.



Amsterdam-aeroport



Ziua următoare am petrecut-o în întregime în aer (8 ore de zbor).

Când am ajuns în Kigali, capitala Rwandei era deja întuneric. Eram foarte aproape de Ecuator unde ziua este egală cu noaptea. Astfel, soarele răsare brusc în jurul orei 7 AM și apune, la fel de brusc, în jurul orei 7 PM.



La sosire...



                                                               

                                                                  RWANDA







LOCALIZARE-în estul Africii în zona marilor lacuri. Se învecinează la sud cu Burundi, în est cu Tanzania, în nord cu Uganda și în vest cu Republica Democrată Congo

CAPITALA-Kigali

FORMĂ DE GUVERNĂMÂNT- republică, șef de stat Paul Kagame

POPUPAȚIA- aproximativ 10 milioane de locuitori

LIMBA-sunt trei limbi oficiale-kinyarwanda, franceză și engleză

MONEDA-franc rwandez

RELIGIA- majoritar creștină (93.4%), urmați, la mare distanță de musulmani (1.8%)

IMNUL NAȚIONAL-Rwanda nziza


                                               

                                                     MURAHO...ȘI MURABEHO




Muraho în kinyarwanda, o limbă bantu vobită în principal în Rwanda înseamnă „bună ziua”. Murabeho, în aceiași limbă tribală înseamnă „la revedere”. Vă spun „bun venit” dar și... „rămas bun”. De ce? Pentru că am stat aici mai puțin de 24 de ore...Evident că este prea puțin timp pentru a cunoaște o țară, dar suficient pentru a-ți forma o idee despre aceasta.

Rwanda este o țară de mici dimensiuni (26 de mii de km pătrați)- de 10 ori mai mică decât România. A fost colonie germană, apoi belgiană iar după retragerea acestora în anul 1962, a devenit independentă.


Aici a avut loc unul dintre cele mai mari genocide din istoria omenirii (în anul 1994). De unde a inceput totul? Rwandezii provin din două triburi majoritare-tutsi și hutu. Hutu erau majoritari (80%) iar tutsi minoritari (20%). Noua conducere a țării provenind din tribul majoritar a încurajat uciderea „în masă” a celor minoritari. Astfel, au ajuns să se omoare între ei oameni care înainte de declanșarea conflictului erau vecini sau prieteni. Conflictul a durat aproximativ trei luni, timp în care au fost uciși aproape un milion de oameni. El s-a încheiat prin întoarcerea în țară, din Uganda a actualului președinte. Sprijinit fiind de ugandezi el a reușit să preia puterea și să pună capăt conflictului. Deși provenea dintr-o familie tutsi, nu a încurajat răzbunarea. Astfel, la peste 20 de ani de la tragedie, noua generație nu mai este împărțită în tutsi și hutu, cu toții sunt rwandezi!!! Nu au uitat ce s-a întâmplat dar au încercat să învețe din asta pentru ca astfel de evenimente să nu mai aibă loc, aici sau oriunde în lume...

După cum v-am spus, am stat în Rwanda o singură zi. Dar aceasta a fost o zi extrem de încărcată !!! Dimineața am vizitat orașul Kigali, așezat ca și întreaga țară, printre coline. Se spune că aici dacă vrei să îi faci cuiva un rau îi oferi cadou o bicicletă 😈! Paradoxal sau nu, majoritatea localnicilor se deplasează chiar pe bicicletă...






La hotelul din Kigali.


Am început cu Memorialul Genocidului, unde am aflat câte ceva despre cea mai tristă perioadă din istoria țarii. Apoi am continuat cu Hotelul Mille Coline, a cărui poveste este legată tot de genocid. Pe scurt, proprietarul hotelului, de origine belgiană a adăpostit aici câteva sute de etnici tutsi, care ulterior au fost salvați. Astfel, acesta a devenit erou iar povestea a stat la baza unui film american „Hotel Rwanda”. Gurile rele spun că lucrurile nu ar fi stat chiar așa, și că acesta ar fi făcut totul pentru bani, nu din generozitate...







Memorialul genocidului


Hotelul „Mille Coline”



Deși orașul nu are prea multe „obiective turistice” este o adevărată încântare să străbați străzile șerpuitoare, mărginite de vegetație tropicală. La câțiva pași de stradă sunt grădinile localnicilor iar sub ceața care tocmai se ridica străluceau mii de nuanțe de verde. 



 





Dacă în alte țări africane toată lumea „gonește” după apă, aici oamenii au găsit o soluție foarte practică - colectarea apei de ploaie. Astfel, și-au construit înstalații impresionante, cu ajutorul cărora pot strânge fiecare picătură de apă care se scurge de la streașini în cele două sezoane „umede”, pe care o folosesc, apoi, în cele „uscate”.



Instalație pentru colectarea apei de ploaie


Rwandezii nu au rezolvat doar problema apei într-o manieră ecologică ci și pe cea a transportului. Pe lângă nelipsitele biciclete nu ai cum să nu remarci „taximetria pe motocicletă”. Se știe că în general taxiul se deplaseaza cu un singur pasager. Păi dacă e așa, de ce să consumăm combustibil și să aglomerăm străzile pentru asta? Sistemul de taxi funcționa precum cele cunoscute de noi, doar mijlocul de transport era diferit. Existau stații de „taxi” iar numărul de telefon pentru apelare era imprimat atât pe casca „șoferului” cât și pe cea a pasagerului.



Stație  de „taxi” 😊



Trecere de pietoni



In jurul prânzului am părăsit capitala, cu destinația Uganda. Am traversat, astfel, jumătate din țară, timp în care am putut să admirăm peisaje ce îți taie respirația și o curățenie cum nu mi-aș fi închipuit că pot să găsesc într-o țară din Africa. Da, această micuță țară din estul continentului este una din cele mai curate țări din câte am văzut eu, dacă nu chiar cea mai curată!!! 

Vă veți întreba cum a reușit actualul președinte să facă o țară din Africa mai curată decât majoritatea țărilor din Europa. Mai întâi a interzis, prin lege, folosirea pungilor de plastic. Inclusiv turiștii care intrau în țară trebuia să declare câte pungi au in bagaje și să le ia cu ei, pe toate, atunci când părăseau țara. Astfel, aici toate cumpărăturile se fac în pungi de hârtie. Nu am putut să nu ne imaginăm cum ar arăta la noi cei care părăsesc hipermarketurile cu un coș plin de cumpărături!!! Nu știu dacă a mai introdus și alte reguli care să oblige populația să păstreze curățenia, știu doar că aici natura poate fi admirată în toată splendoarea ,fără să fii tulburat de sticle, pungi de plastic sau alte gunoaie, și asta mi s-a părut absolut admirabil !!!



La ieșirea din magazin...cu punga de hârtie.


Pe drum am făcut câteva stopuri pentru fotografii cu copiii care tocmai ieșiseră de la școală sau cu bicicliștii care duceau... banane verzi , bidoane cu lapte ... soția sau copii.








În Rwanda ,învățământul este gratuit iar predarea se face în kinyarwanda doar în primii 3 ani de scoală, ulterior se face în limba engleză. Astfel, aproape oricine vorbește limba engleza iar o parte dintre ei ( cei peste 40 de ani) vorbesc și limba franceza. Stiați că sistemul de învățământ din aceasta țată il depășește pe cel din țara noastră? Conform unui clasament mondial publicat în septembrie 2016 România se situează pe locul 121 din 138 de țări care au intrat în studiu, fiind depășită, evident, de Rwanda, Uganda, Kenya și Tanzania😧



Plantație de orez




Plantații „diverse”





                                                                 Plantație de ceai





     Imagine de ansamblu

Dealurile sunt terasate iar fiecare palmă de pământ este plantată cu o cultură diferită, de la plantațiile de ceai, la cele de orez, palmieri sau bananieri ,toate contribuie la aspectul peticit, fiecare petic purtând propria nuanță de verde!!!






Pe linia de frontieră Rwanda-Uganda











                                                                           
Tania Timoianu
Tania Timoianu Călător, autor de blog

Numele meu este Tania Timoianu și am 11 ani. Una din pasiunile mele este călătoria și până acum am avut șansa să vizitez zeci de țări și sute, poate chiar mii de locuri minunate din Europa, Asia, Africa sau America.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu